Udgangspunktet for dette kursus er, det stigende behov for, at ledere og medarbejdere har kompetencer, der styrker og bidrager til:

  • Innovation
  • “Knowledge creation”
  • Vidensdeling
  • Troværdig og tydelig kommunikation, der kan gøre strategiske planer til en realitet.

Fuld kursusbeskrivelse her: Mundtlig formidling, der styrker vidensdeling og innovation, to kurser, Essential og Advanced

Kurset giver redskaber og teknikker (og stof til eftertanke og refleksion!) til, at udvikle og vedligeholde kompetenceberedskabet, hos den enkelte, ifht. de ovenfor nævnte punkter.

I den mundtlige formidling og ’face to face’ kommunikationen mellem mennesker, ligger et stort potentiale for netop vidensdeling og innovation. Derfor er det kommunikationsteknikker og tænkemåder, der relaterer sig hertil, der bliver gennemgået på kurset, som f.eks.:

  • Logisk og kreativ tænkning
  • Kompleksitetsudviddende/ – reducerende tænkning
  • Udfordring af eksisterende tænkemåder omkring faglige koncepter
  • Metoder til analytiske og innovative forberedelsesværktøjer ifht. fagligt indhold i mundtlig formidling
  • Samtaleanalyseværktøjer ifht. udfordring af faglige koncepter
  • Nonverbale kommunikationsteknikker og seneste psykologiske viden omkring dette
  • Interkulturelle kommunikationsteknikker og kompetencer ifht. mundtlig kommunikation.

Tænkemåderne er det, der i dette læringsforløb, ligger til grund for vores måde at håndtere faglig viden i mundtlig kommunikation på og det er dem, der enten er “med os” eller “imod os”, når vi oplever vidensudvikling og vidensdeling via kommunikation, f.eks. i teams, som et positivt flow, eller som problematisk.

Samtidigt er det også tænkemåderne, der kan hjælpe os til at få vendt og drejet vores viden, fra mange forskellige vinkler, der resulterer i innovation og gode mundtlige dialoger, hvor fælles forståelse og udvikling er i fokus.

Derfor tager læringsforløbet udgangspunkt i, at arbejde med og udfordre eksisterende tænkemåder, for at optimere mundtlig formidling og kommunikation, dvs. det både er INDHOLDET og kommunikationens FORSTÅELSESFORMER, der udfordres via tænkemåderne, dvs. fra både et afsender- og et modtagerperspektiv.

Indholdet på kurset er struktureret ud fra en forståelse af, at den mundtlige kommunikation består af mange forskellige ’lag’, som vi kan arbejde med for optimal succes. Derfor er det både det indholdsmæssige – det faglige, vi arbejder med, samt selve måden det bliver kommunikeret på og hvordan udfordring af tænkemåder kan føre til øget forståelse og nye perspektiver via mundtlig formidling, dvs. at du, som kursist, bliver trænet i både at have rollen som både ’afsender’ og ’modtager’ i kommunikationen.

Der er fokus på, at træne metoder til at kunne finde sin viden hurtigt, hvor hjernen trænes til at kunne koble vidensområder sammen, hurtigt, i en meningsfuld kommunikation. Der arbejdes med at kunne udfordre, strukturere, organisere og formidle egen viden, samt at kunne analysere andres kommunikerede viden på en fleksibel måde, hvor man kan træde ind i mundtlige dialoger, spontant, aktivt og improviserende – til fordel for vidensdeling og innovation.

Mundtlig kommunikation er en af de mest komplekse handlinger for hjernen, at håndtere – der er mange aktiviteter i gang på samme tid, når vi kommunikerer med andre og vi er afhængige af vores evne til at køre flere “programmer” på samme tid, i hjernen. Denne evne træner vi i læringsforløbet, ved at arbejde med effektive metoder og redskaber, der giver øget overblik og overskud til at indgå i mundtlige dialoger og udviklende samarbejder, med maksimalt udbytte.

Kurset er delt op i to moduler; Essential og Advanced. Modul 2 forudsætter en ledende funktion i sin virksomhed/organisation, hvor fokus er, at man får redskaber til at lære andre teknikker og redskaber fra kurset.

Målgruppe

Kurserne er henvendt til dig, som til dagligt formidler viden gennem mundtlig kommunikation, hvor tydelig og troværdig formidling af faglige koncepter, idéer og processer er en vigtig vej til innovation.

Praktiske informationer

Antal dage:

Essential: 4

Advanced: 1 dag + 2 timers vejledning ang. strukturering af læringsforløb i egen virksomhed/organisation.

Essential

Personlige kommunikationskompetencer

Hvis du vil optimere din egen performance i mundtlig formidling, tilbydes Essential-kurset, hvor kommunikationsteknikker og tænkemåder, der knytter sig til rollen som både afsender og modtager i mundtlig kommunikation, bliver gennemgået.

Udbytte

At kommunikere mundtligt på en overbevisende måde, hvor der er styr på det faglige indhold.

At vidensdele på en måde, hvor man har succes med at få andre til at forstå hvad man mener, hvor man integrerer andres viden i sin egen viden, løbende, igennem dialog, i et udviklende perspektiv.

At kunne improvisere og “jonglere” med sin faglige viden på en måde, der viser overskud og overblik med henblik på at få italesat ’tavs viden’ og for at kunne inspirere andre.

At kunne holde “den røde tråd”, når kommunikationen er kompleks og når der bliver stillet mange spørgsmål. Spørgeteknikker bruges som vigtig kilde til at øge samspil med kommunikationspartnere og til at vise overskud og overblik.

Aflæse andres kommunikationsstile og tilpasse egen stil hensigtsmæssigt.

Bruge nonverbale talemåder på en optimal og effektfuld måde.

Bruge forståelsen for diskurser (fællesopfattelser), som en måde at tilpasse sin kommunikation hensigtsmæssigt, hvor man viser forståelse for det miljø man kommunikerer i.

Opstille “konceptplaner”, der bidrager til hurtigt overblik over komplicerede faglige emner, så man let kan præsentere et emne eller analysere, hvordan andre anskuer et emne så man undgår at tale forbi hinanden og hurtigt får afdækket essensen i et emne, problemstilling, idé, proces osv.

Forstå og anvende teori og redskaber i forhold til afkodning og fortolkning af andres adfærd – nonverbal kommunikation og affektiv adfærd.

Skabe den gode “delte oplevelse”, “horisontsammensmeltningen”, hvor gensidig forståelse og relationer opstår.

Forstå interkulturelle aspekter af kommunikation og at udvikle/optimere egne interkulturelle kompetencer.

Indhold

  • Modeller og viden om menneskets ’mentale arkitektur’ ifht. formidling, kommunikation og forståelse bliver gennemgået på en nemt forståelig måde.
  • Hjerneforskning, psykologisk forskning i nonverbal kommunikation, kognitiv lingvistik og pædagogisk, didaktisk forskning, danner grundlaget for metoder og viden på kurset.
  • Den grundlæggende kommunikationsteori på kurset er systemteoretisk.

Indholdet på kurset er delt op i fire overordnede grene:

  1. ”Nonverbal kommunikation”
  2. ”Verbal (indholdsmæssig) Kommunikation”
  3. ”Interkulturel Kommunikation”
  4. ”Meninger, Holdninger og Virkelighed”.

Advanced

”Teach the teacher”

Hvis du har en ledende funktion og gerne vil have en ”værktøjskasse” med hjem til din virksomhed/organisation, der optimerer vidensdeling og innovation via mundtlig kommunikation blandt medarbejdere, tilbydes Advanced-kurset, hvor de mere komplekse metoder gennemgås ifht. at etablere redskaber fra Essential-kurset i en organisatorisk ramme. Fokus ligger på, at skabe ’bæredygtig’ og udviklende læring, der optimerer praksis.

Udbytte

  • Indsigt i, hvordan du sætter et organisatorisk læringsforløb op, hvor du implementerer teknikker og redskaber fra Essential-kurset. Koblingen mellem teknikker, redskaber og selve struktureringen af et læringsforløb i virksomheden sikrer, at der kan etableres et godt læringsforløb, hvor der dannes et fælles ’værktøjskasse’, der er veldefineret og tydelig for den enkelte medarbejder.
  • For at teknikker og redskaber skal give en ønsket effekt og skabe vedvarende resultater for medarbejderen og for virksomheden, får du vigtig og uddybende viden om, hvordan, hvor meget og i hvilken form, der skal øves og trænes ifht. redskaber.

Indhold

  • Nyeste forskning vedr. effektiv læring, herunder hjerneforskning ang. øve-teknikker, flow og kreativitet
  • Læringsteori ang. organisatorisk læring
  • Gennemgang af, hvordan talent-potentialet i virksomheden udnyttes bedst et internt læringsforløb, hvor redskaber fra Essential-kurset tages i brug
  • Manual og plan for, hvordan teknikker og redskaber bruges i plenum ifht. øvelser og implementering i praksis
  • Øve-metoder, der sikrer vedvarende læring ifht. redskaber og teknikker