Interkulturel kommuniktionEr du leder, mellemleder og har du overvejet, at lave et kursus for dine medarbejdere i mundtlig kommunikation? Læs med her og find inspiration til, hvordan du og dine medarbejdere får implementeret den nye viden i praksis.

Hvis ikke “læringsdesignet” omkring kurset og både individuelle og fælles “øve-kilometer” fungerer, så kan I risikere, at fortsætte med “business as usual” efter kurset!

Det handler om, hvilken samarbejdskultur, der gør sig gældende hos Jer, imellem medarbejderne. Er der en åben, kollegial, faglig vidensdeling? Er der en kultur, hvor det medarbejderne snakker mest om er ferier, sport, madopskrifter osv? Er der tid til at vidensdele i forhold til de erfaringer medarbejderne gør sig, i relation til et kursus?

Hvis “best practice” skal findes…

så kræver det tid, f.eks. kan man optage samtaler, som man derefter analyserer i fællesskab. Her kan man finde frem til, hvilke redskaber og teknikker, der fungerer godt og hvilke, der fungerer knapt så godt. Den form for analysearbejde er yderst effektiv, særligt når man kobler det sammen med den fundamentale teori, man f.eks. får med sig fra et kursus. Medarbejderne får mulighed for at byde ind og være med til at videreudvikle på den viden de har. Det resulterer ofte i en optimering af egen praksis, hvor man i højere grad er i stand til at implementere redskaber, teori og teknikker bevidst.

Denne arbejdsmåde forudsætter, at der er en tillid imellem medarbejderne, hvor man har en god feedback kultur og hvor “rygklapperi” ikke er standard måden man giver feedback på. Med andre ord, hvis man gerne vil have et innovativt og udviklende forløb ud af at implementere viden fra et kursus, til hverdagspraksis, så skal der kritisk refleksion og udviklende samarbejder til.

Et bud på at få tid til dette…

er, at man efter kurset laver frokostmøder, hvor man har aftalte opgaver. Som eksempel på det, kan man forestille sig, at alle medarbejdere i en gruppe på ca 6. personer, har optaget kundesamtaler, som de har analyseret inden de kommer. På frokostmødet lytter alle til samtalerne og byder ind med deres refleksioner. Sammen italesætter man redskaber og kobler dem sammen med den grundlæggende teori. Herved vokser forståelsen og udviklingen spirer!

Flere scenarier er mulige. Hvad med “Coffie and Learn”? En fin mulighed for at vidensdele i en tiltrængt eftermiddags-session? Måske fungerer “Rise, Shine and Learn” bedre? Det kommer an på, hvilke logistiske udfordringer man har…